STEMantyka - co to właściwie oznacza?
Jest to nazwa, która powstawała w mieszance z braku pomysłów i zbyt dużych ich ilości, w trakcie rozmów z wieloma osobami i z samym sobą. Nie jest idealna, ale jest wyjątkowa, bo moja własna.
Co oznacza?
Składa się z akronimu STEM oznaczającego Science (nauki ścisłe), Technology (metody wytwarzania), Engineering (inżynierię) i Math (matematykę), brakuje tylko sztuki (Art), żebym miał cały STEAM - czyli multidyscyplinarne, praktyczne podejście do prowadzenia zajęć, oparte często o samodzielność uczniów, którą mogą wykazać się często w pracy projektowej lub szukając rozwiązania konkretnego problemu (a może wyzwania). Oczywiście o elemencie artystycznym nie zamierzam zapomnieć, bo bez niego STEM jest czasem trochę zbyt szary i smutny.
Całość nawiązuje do słowa "Semantyka", oznaczającego w uproszczeniu naukę o znaczeniu słów nie tylko samych w sobie, ale też w szerszym kontekście. Właśnie taki szerszy kontekst chcę pokazać, udowadniając, że zdobywana wiedza nie traci wartości poza szkolną ławką, kolokwium czy projektem w pracy, a w życiu codziennym dziedziny wiedzy bardzo o siebie zazębiają.
Kilka słów o mnie
Marek Krak
Stworzyłem STEMantykę, czując potrzebę robienia jakościowej edukacji w nieszablonowy sposób. Uwielbiam wydarzenia, tłum ludzi oblegających stoiska i warsztaty oraz tę satysfakcję, kiedy widzę, że to co robię inspiruje innych.
Przy eventach działam od ponad 10 lat, zaczynając od nagrywania relacji i wolontariatu, przez budowę urządzeń, organizację i koordynację warsztatów. W międzyczasie wkręciłem się w multidyscyplinarną edukację STEAM i zacząłem prowadzić różnorodne zajęcia od elektroniki i robotyki, przez haft, montaż wideo i konstruowanie.
W ramach STEMantyki chcę połączyć obie branże, czerpiąc to, co najlepsze. Poza tym aktywnie działam w stowarzyszeniu WroSpace zajmującym się edukacją kosmiczną.